Lärarhandledning

Vad roligt att ni har valt att arbeta med För alla unga – en utbildning i psykisk hälsa. Här hittar du en enkel handledning i hur du kan använda materialet i utbildningen för att kunna nyttja allt som finns i form av filmer, ljudklipp, uppdrag och texter.

För alla unga är uppbyggd som en resa i fyra delar:

  1. Hjärnhälsa
  2. Tonårstiden, känslor och psykisk ohälsa
  3. Alkohol och drogers påverkan på hjärnan
  4. Fördjupning/sammanfattning

Vi rekommenderar att ni börjar med del ett och sedan tar er igenom hela utbildningen. Är det inte möjligt kan ni välja den del/de delar eller de avsnitt ni är mest intresserad av och har tid för. Hur lång tid utbildningen tar bestämmer ni och är beroende på vilket upplägg ni väljer. Arbetar ni exempelvis med utbildningen vid mentorstiden en gång i veckan behöver ni ungefär 1 ½-2 terminer för att genomföra hela utbildningen.

Utbildningen innehåller både gemensamma tillfällen i grupp och uppdrag som eleverna kan utföra på egen hand. Du som är lärare kan med fördel avsätta mentorstiden men självklart också välja en ordinarie lektion. Till de flesta avsnitten finns det en eller flera kortare filmer som innehåller inspiration och fakta om ämnet. Det finns även fördjupande faktatexter att tillgå.

Oavsett om du är lärare eller annan vuxen på skolan så hoppas vi att du ska få stor nytta av utbildningen, att den skapar ett engagemang och viktigast av allt att den bidrar till att fler ungdomar mår bra.

Innan ni startar

Börja med att tillsammans titta på den inledande filmen som beskriver utbildningen i korthet som ni antingen hittar på startsidan eller under Meny – Om utbildningen.

Innan ni påbörjar del ett eller någon annan del i utbildningen genomgår eleverna ett enklare test för att välja sin sidekick som är deras stöttande kompis under resan. Du kan läsa mer om sidekicks under Meny.

Att förbereda

  1. Inför varje tillfälle/lektion så rekommenderas att du som pedagog/vuxen ser på de filmer eller lyssnar på de ljudklipp som tillhör ämnet och läser faktatexterna, så att du kan känna dig förberedd och kan leda gruppen igenom passet.
  2. Faktatexterna finns till för alla att läsa men då de är relativt omfattande finns de i huvudsak till för er pedagoger och andra vuxna som stöd. Men självklart kan du uppmuntra eleverna att ta del av faktatexterna om intresse finns.
  3. Förbered gärna några frågor att ställa till klassen inför att ni ser på filmen tillsammans.
  4. Vid varje tillfälle finns förberedda gruppuppdrag som du kan välja mellan. Du kan välja på egen hand om du vill göra en eller flera gruppuppdrag beroende på er situation i klassen. Om du önskar kan du även förbereda egna diskussions- och/eller reflektionsfrågor att ta er an efter att ni sett filmerna.

Genomförandet

  1. Berätta gärna kort för klassen vad du har lärt dig genom att läsa den fördjupade faktatexten.
  2. Fråga klassen vad de tänker om ämnet. Ställ dina förberedda frågor.
  3. Se filmen och pausa den gärna om det dyker upp frågor under tiden. Då filmerna är korta kan ni med fördel även se dem flera gånger. Du kan visa filmerna på storskärm i helklass eller välja att eleverna ser dessa var för sig på sin mobiltelefon, surfplatta eller dator.
  4. Diskutera vad ni just sett och vad ni lärde er.
  5. Gör de gruppuppdrag som följer.
  6. Uppmuntra eleverna att läsa vidare och att göra sina respektive uppdrag på egen hand under kommande vecka.
  7. Ibland är det lite tyngre ämnen som behandlas främst under del två och tre. Kom ihåg att fånga upp eventuella tankar och känslor kring detta och tipsa om funktionen Råd och stöd som finns under Meny.

Reflektioner och uppföljning

  1. Börja och avsluta varje pass med att reflektera över veckan som gått eller den tid som gått sedan ni arbetade med utbildningen sist. Be eleverna berätta om vilka uppdrag de gjort på egen hand sedan förra tillfället och hur det har gått. Vad har de varit med om, vad har de lärt sig, vad skulle vara intressant att få mer kunskap om, vad har varit kul och vad har varit en utmaning?
  2. Glöm inte att löpande påminna eleverna om funktionen Råd & stöd som finns under Meny och som bland annat ger ungdomarna direkt tillgång till det stöd Bris erbjuder dygnet runt. Under Råd & stöd hittar ni även vanliga frågor och svar om ungas psykiska hälsa och tips på var man som ung kan vända sig för mer information och för att få hjälp.

Kopplingar till Lgr22

För alla unga – en utbildning i psykisk hälsa tar avstamp i skolans styrdokument och skall ses som ett sätt att verka för ungas hälsa och välmående samt ett sätt att arbeta för att utveckla läroplanens värdegrund. Nedan följer några exempel.

Kapitel 1 - Skolans värdegrund och uppdrag

  • ”Skolans värdegrund och uppdrag Grundläggande värden Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.”
  • ”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. Intolerans, förtryck och våld, till exempel rasism, sexism och hedersrelaterat våld och förtryck, ska förebyggas och bemötas med kunskap och aktiva insatser”
  • ”Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.”
  • ”Skolan ska aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling.”
  • ”Eleven ska i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan ska sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära. Skolan verkar i en omgivning med många kunskapskällor. Strävan ska vara att skapa de bästa samlade betingelserna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. Personlig trygghet och självkänsla grundläggs i hemmet, men även skolan har en viktig roll. Eleverna ska få kännedom om hur de kan få hjälp om de upplever otrygghet i eller utanför skolan. Omsorg om den enskilda elevens hälsa, välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter”

Kapitel 2 - Övergripande mål och riktlinjer

  • “Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma i uttryck i praktisk vardaglig handling.”
  •  ”Skolan ska ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Dessa ger också en grund för fortsatt utbildning. Skolan ska bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet.”

Kapitel 5 - Kursplaner

Biologi

  • ”Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och omvärlden.”
  • ”Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkar levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsa på individ-och samhällsnivå.”

Idrott och hälsa

  • Rörelse och hälsofrämjande levnadsvanor är grundläggande för människors välbefinnande. Positiva upplevelser av idrott, rörelseaktiviteter och friluftsliv under uppväxtåren har stor betydelse för om vi blir fysiskt aktiva genom livet. Genom rörelse och hälsofrämjande levnadsvanor får människor redskap för att kunna påverka och ta ansvar för sin hälsa.”

Referens och mer information gällande Lgr22

Skolverket (u.å). Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet. Läroplan (Lgr22) för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet – Skolverket (2023-03-07)


Era tankar

Dina synpunkter är viktiga för oss! Har du frågor, tankar eller idéer på hur vi kan utveckla utbildningen vidare kontakta oss gärna på: tonarstiden@trygghansa.se